HemVem är Runebert?NyhetsbrevsarkivAnalys av CenterpartietEgna litterära alsterLitteraturanalysFavoritlänkarLäsarundersökninge-mail me

Brechts episka teater
 

Bertolt Brechts episka teater strävar efter att skapa distans mellan åskådaren och rollen genom att skapa en distans mellan skådespelarna och rollen. Ett sätt att skapa distans är att förlägga tid och plats till något avlägset, exempelvis en geografisk plats i Kaukasus eller i Polen på 1600-talet. Publiken och läsaren får redan från början veta hur de olika scenerna ska avslutas och får tydliga anvisningar om var scenerna utspelas, även om platserna inte skiljer sig åt scenmässigt. Handlingen är därmed avslöjad redan från början vilket är en viktig del av Brechts vision av teatern som undervisning och underhållning. Det är samma fenomen som att se en och samma film två gånger. Det ger möjlighet till större insikt hos publiken. Tingen i Brechts dramer är också meningsbärande, exempelvis representerar vagnen i ”mor Courage” kapitalismen.





|Hem| |Vem är Runebert?| |Nyhetsbrevsarkiv| |Analys av Centerpartiet| |Egna litterära alster| |Litteraturanalys| |Favoritlänkar| |Läsarundersökning|