HemVem är Runebert?NyhetsbrevsarkivAnalys av CenterpartietEgna litterära alsterLitteraturanalysFavoritlänkarLäsarundersökninge-mail me

Upplevelsemaskinen
 

- Välkommen till Upplevelse AB. Var vänlig placera din handflata på scannern framför dig.
Erik gör som han blir tillsagd att göra.
- Ditt namn är Erik Johansson. Ditt yrke är journalist. Du är här för att intervjua ledningen och forskarteamet bakom upplevelsemaskinen.
- Det stämmer!
- Klart det stämmer, svarar datorn i en närmast förnärmad ton. Men i nästa andetag är datorn lika vänlig som tidigare då den tillägger: - Var god stig in!
Erik gör återigen som han blir tillsagd att göra. Innanför den gigantiska ståldörren möts Erik av en stor valvliknande lokal fylld med tysta brummande maskiner.
- Den här vägen, säger datorn och en grön skylt signalerar åt vilket håll Erik ska gå. Erik följer den gröna skylten som anger riktningen rakt fram genom det valv som är fullt av brummande hytter i skiftande färger. Vid slutet av lokalen blinkar konturen av en dörr grönt. Datorn beordrar Erik att knacka på dörren. Erik fortsätter att lyda. Dörren öppnas automatiskt och datorn ber Erik att stiga in. Två män och en kvinna klädda i galanta kavajer tar emot med öppna armar.
- Välkommen! Du ville tala om den senaste trenden inom upplevelseindustrin?
- Det stämmer.
- Varsågod och sitt, säger samma man och pekar på en tom yta på golvet.
Men sekunden därefter stiger fyra stolar och ett bord upp ur golvet.
- Wow, utropar Erik entusiastiskt.
- Det är effektivt, svarar den kvinnliga representanten något blasé.
- Okey, vad handlar den här senaste trenden inom upplevelseindustrin om, frågar Erik samtidigt som han sätter sig ned. Den här upplevelsesimulatorn som ni har annonserat om i affärstidningar och som det har ryktats så mycket om?
- Det är en upplevelsemaskin som simulerar känslor, upplevelser och erfarenheter. Genom att koppla upp sig på maskinen kan man förnimma allt som går att förnimma. Vi har nämligen förprogrammerat in alla känslor, upplevelser och erfarenheter som vi hittills känner till. Det sker en ständig uppgradering av maskinen då vi hela tiden finner nya upplevelser. Många av våra kunder gör också mycket specifika beställningar vilket gör att vi hela tiden måste ligga på framkant när det gäller det senaste inom upplevelseindustrin. Några exempel på upplevelser som efterfrågas mycket är att uppleva känslan av att skriva och ge ut en roman, känslan av att vara bäst på affärer, idrott och så vidare.
- Hur mycket kostar det att koppla upp sig?
- Det kostar fem miljarder dollar per år.
- Det förklarar varför ni annonserar i affärspressen och varför det enbart är förmögna som nappat på den här idén.
- Visst är det så. Eftersom vi ligger i framkant inom upplevelseteknologin attraherar vi förmögna och early adopters som det ju brukar heta.
- Vad säger ni om den massiva kritik som framförts mot ert företag? Många tidningsledare menar ju att ni har skapat ett cementerat klassamhälle där de rika kopplar upp sig på upplevelsemaskiner för att selektera ut gräddan av alla upplevelser som livet erbjuder. Alla de som inte är förmögna får fortsätta knega i sitt anletes svett och lida av otrevliga upplevelser.
- Upplevelsesimulatorn fungerar som vilken innovation som helst. Till en början är den oerhört dyr, men med tiden sjunker priset. När företaget får in intäkter från förmögna personer som vill följa de senaste trenderna och därmed erhålla en socialt hög status har företaget möjlighet att investera pengarna i teknologier som möjliggör massproduktion och därmed en lägre kostnad per producerad enhet. Om man jämför dagens pris som är fem miljarder per år med utgångspriset förstår man hur den här dynamiken fungerar. Utgångspriset var nämligen 1 200 miljarder dollar per år. Till en början var det bara de absolut rikaste som kunde köpa in sig i upplevelsesimulatorn och ett antal affärsmän gick samman för att klara av utgångspriset. De delade på simulatorn och gjorde upp ett schema om vilka tider var och en kunde vara uppkopplade. Samma sak kan mindre rika människor göra. Vi håller på att utveckla en finansieringsform som vi kallar 100-personerspotten. 100 personer kan sätta in pengar på ett särskilt konto och när kontot är fyllt av 100 personers insatser kan de börja koppla upp sig.
- Men det kostar ju fortfarande 50 miljoner dollar?
- Jovisst, men det påskyndar utvecklingen. Målet för oss är att alla människor ska ha råd att koppla upp sig. Och för att uppnå det målet har vi också utvecklat alternativ till 100-personerspotten. Kunden kan välja att månadspara på ett konto som är kopplat till räntemarknaden eller aktiemarknaden och med hjälp av ränta-på-ränta-effekten kan vi påskynda processen än mer. Dessutom anordnar vi lotterier där ett antal lyckligt lottade får ett års upplevelsesimulering. Ett ytterligare alternativ är naturapotten som handlar om att kunden får koppla upp sig i utbyte mot att de utför vissa arbetsuppgifter. Vi har utvecklat scheman för när de ska arbeta och när de får koppla upp sig till maskinen.
- Vad innebär arbetet?
- Det handlar främst om att serva och underhålla maskinerna samt att marknadsföra vår produkt via mun mot mun metoden.
- Okey. Vad säger de som betalade för er tjänst i utgångsläget om att uppkopplingen idag kan ske till ett mycket lägre pris?
- De här kunderna är inte förmögna för att de har ärvt sina pengar utan för att de har arbetat hårt och skapat värden i samhället. För att klara av något sådant krävs det allmänbildning och de här människorna är alltså allmänbildade. De känner till produktens livscykel. De vet att priset alltid är väldigt högt i början. Av någon anledning tycker de att det är värt priset. Enligt den psykologiska vetenskapen beror det på att de köper social status och exklusivitet. Alla människor vill känna sig speciella och unika. För att demonstrera sin framgång kan det vara en bra idé att vara föregångare.
- Den kristna tidningen ”Gårdagen” riktar en något annorlunda kritik mot er. De anser att ni övergår ert mandat som människor och att ni försöker överta Guds plats. De anser att ni realiserar Nietzsches gudshatande, nihilistiska och fåfängliga övermänniskoideal. Ni har fått hybris som tror att ni kan manipulera människokroppen och förfuska verkligheten.
- Reaktionärer har alltid funnits och de är rädda för allt möjligt nytt eftersom det avviker från det de redan känner till. De tror att livet går ut på att arbeta och att slita för brödfödan eftersom det är vår plikt gentemot ett kringsvävande andeväsen. Det har de läst in i en tusenårig bok som sägs vara skriven av Gud via ett antal frälsta profeter. Människor bör istället späka sig själva och trycka ned dem som tror att de är något. Vi har en annan människosyn. Vi tror att människans liv ska handla om att känna lycka. Det finns ingenting som säger att människan måste leva med olycka och lidande. Vi vill erbjuda paradiset på jorden. Vi vill att alla ska vara så lyckliga som det bara är möjligt. Det är vår vision.
- Vad händer med vårt människovärde och våra karaktärer när vi flyter omkring som en flytande klump i en vattenbassäng.
- Hur menar du, frågar kvinnan uppriktigt oförstående.
- Jo, jag menar hur ska man kunna vara stolt över sig själv och hur ska man kunna utveckla en unik personlighet när allt kan förprogrammeras.
- Vad är problemet menar du?
- Vi blir viljestyrda robotar som totalt saknar egen personlighet. Allt kan man ju få gratis. Varför arbeta när man kan koppla upp sig på en maskin? Varför uppfinna nya saker när man kan programmera en maskin att uppleva känslan av att uppfinna något? Varför göra något överhuvudtaget när man ändå kan förnimma allt genom en maskin? Mod och karaktärsstyrka är, enligt Aristoteles, enbart något som existerar efter att de har prövats. Utan frestelser är det meningslöst att tala om karaktärer.
- Vi blir äntligen jämlika. Vi har äntligen kunnat utjämna det orättvisa genlotteriet. Dessutom har miljöfaktorn förlorat all betydelse eftersom alla människor, när vi väl har arbetat ihop allt som krävs för att täcka alla våra kostnader för ständig uppkoppling, har lika stor möjlighet att uppleva känslan av genialitet och skicklighet. Vi kan ju programmera in en miljökonstant så att ingen kan vara bättre än någon annan i livet utanför maskinen. I simulatorn kan däremot alla känna sig som bäst på allt. En optimal lösning på ett klassiskt problem.
- Okey, då tror jag att jag har fått svar på alla mina frågor.
Erik reser sig upp från stolen som i takt med Eriks rörelser försvinner tillbaka ned i golvet. Samma sak sker med de tre företagsrepresentanternas stolar och till slut försvinner även bordet.
- Bra, hoppas du är nöjd med svaren. Om det är något mer du undrar över är det bara att höra av sig.
Den andra mannen inflikar:
- Du kanske vill skriva på ett kontrakt för upplevelsesimulering?
- Nej tack, jag vill nog leva i verkligheten. Mitt jobb är ju ändå att beskriva verkligheten som den är och då kan jag ju inte koppla upp mig till en maskin som upplöser gränsen mellan verkligheten och icke-verkligheten.
- Vad är verkligheten egentligen? Om människan kan konstruera en maskin som kan förändra några kemiska reaktioner i vår kropp och skicka positiva signaler till vårt lustcentra i hjärnan då är väl resultatet av vår konstruktion också verkligheten? Eller hur?
- Nej, allt som människan gör är inte rätt.
- Så du är motståndare till vår affärsidé.
- Jag förbehåller mig rätten att bestämma över min egen verklighet och inte låta någon maskin manipulera mig.
Erik tar alla företagsrepresentanter i hand utan att kunna möta blicken hos någon av personerna. De är förgrymmade på Erik, det förstår han. Till och med datorn som visar vägen ut ändrar tonläge och är inte lika vänlig som tidigare. Pilarnas färg är inte längre gröna utan röda.
- Vi ber att få tacka för ditt besök. Vi ser dock ogärna att du återvänder till Upplevelse AB:s privata område igen. Tiden är en dyrbar resurs som vi inte kan undvara hursomhelst. Ha ett bra liv! Adjö!
Erik går med tunga steg bort från sitt scoop till ett liv i utanförskap. Han har utmanat det politiskt korrekta och sådana övertramp blir sällan förlåtna.





|Hem| |Vem är Runebert?| |Nyhetsbrevsarkiv| |Analys av Centerpartiet| |Egna litterära alster| |Litteraturanalys| |Favoritlänkar| |Läsarundersökning|